Hectors egen Blogg

Alla inlägg under september 2010

Av Hector - 30 september 2010 23:00

Jodå det blev en lugn dag idag, fast med lite kvällsbus istället.

På kvällen när matte kommit hem från jobbet så tog husse en skön kvällspromenad med oss. Då blev det lite bus utan kopplet på en äng här i närheten. Det var rätt skönt att rejsa runt en stund i gräset. Vi sov rätt så gott sedan. Sedan pussade vi lillhusse, som i o f redan sov, men jag pussade honom gonatt i alla fall. Wille med fast han tyckte det var lite läskigt i lillhusses höga säng.

Av Hector - 29 september 2010 16:00

Som Wille nog redan berättat försökte han i natt flera gånger få husse och matte att fatta att det var en stor geting inne hos oss i sovrummet. Men husse och matte trodde bara det var en stor fluga. Kan de inte höra skillnad på dem ?? De måste ha väldigt dålig hörsel alltså. Visserligen gick husse upp och tog med oss ut på promenad mitt i natten, för han trodde väl att det var toadags fast vi nyss varit ute han, ja de försöker ju förstå men det är nog inte alldeles lätt alla gånger. Wille föröskte jaga ut getingen ur rummet men lyckades inte och då bad han huss eom hjälp. Men husse fattade inget, och absolut inte matte. Hon sa bara "Gå och lägg er ! " Hur sjutton ska en kunna sova med det där surrande i öronen. Det går ju inte alls, det fattar de väl, eller kanske inte, för de somnade i alla fall, men jag och Wille vi var vakna vi !

När matte gick upp i morse och hörde surrandet, då såg hon vad det var och såg till att getingen omedelbart försvann från rummet och ut i naturen istället. Jag tror han (getingen alltså) blev rätt glad, fast frågan är om dte inte var en hon för getingen var riktigt stor. Man kan ju inte precis nosa den i rumpan och ta reda på det. Gissa om jag tror matte fick dåligt samvete när hon förstod vad det var Wille, och jag också till viss del, ville. För även fast Wille sa till mig att hålla mig borta från getingen, så ville ju jag också hjälpa till att försöka få husse eller matte att fatta vad det var frågan om. Matte hon skämdes nu i morse det tror jag faktiskt. Men gissa om hon var glad att ingen av blivit stucken av getingen under natten.

Idag gick matte till jobbet rätt tidigt men Wille och jag vi har mest sovit hela dagen, för vi var jättetrötta efter den dåliga sömn vi fått i natt.

Av Hector - 28 september 2010 22:10

Wille och husse smet iväg på kurs ikväll, utan mig ! Helt plötsligt var jag alldeles ensam hemma med bara matte, lillhusse och mellanhusse till sällskap.

Mellanhusse han sover mest för han är genomförkyld idag och orkar inte vara uppe så mycket. Lillhusse är också lite hängig, han håller kanske också på att bli sjuk. Jag var me doch nattade lillhusse ikväll. Hade jag fått välja hade jag gärna stannat kvar i hans sköna säng.


    


     


Men matte och jag höll varandra sällskap. Vi tog en promenad runt 20 tiden och sedan såg matte på film en stund innan vi satte oss vid datorn.

Matte gosade en hel del med mig, bara med mig, och det var skönt.

Nu snart är det dags för kvällspromenaden.

Av Hector - 27 september 2010 17:36

Idag skiner solen också, men det blåser lite. Men matte ville i alla fall ut på höstpromenad så det blev det. Matte, jag och Wille var ute i nästan 1,5 timme och bara busade, promenerade och hade skojigt. Det var skönt.

Det första vi gör är att gå förbi en hundhage där det busade 3 hundar. Vi fick inte vara med, för matte kände dem inte. Så istället gick vi vidare in iskogen och busade där. Där kändes inte blåsten eftersom det var fullt av träd överallt.

På vägen dit var dte träning som gällde. Matte gillar inte att vi går före henne och drar i kopplet, därför fick vi idag lära oss att gå bakom henne på smala stigar men bredvid henne där det är bredare stigar. Det var jättejobbigt, för jag vill ju gärna gå före och se allt först. Men det tillät inte matte alls.

När jag försökte blockerade hon stigen helt, och vid ett par tillfällen så trampade hon mig nästan på tassen för att jag inte hann undan när hon parerade mina försök att gå före henne. När jag försökte gå förbi henne fick jag istället backa, för ibland vände hon sig mot mig och jag backade, och ibland så backade hon och då hade jag bara att följa med henne.

Så småningom insåg jag att det var bäst att jag höll mig bakom henne. Då fick jag en massa beröm av matte och hon delade frikostigt ut godis till både mig och Wille. Det gillar vi ju !

Så småningom hade vi kommit en bra bit in i skogen, och då släppte matte mig lös så jag fick springa och undersöka en massa spännande lukter och annat. Så busade jag förstås, både med matte, med pinnar jag hittade och så retades jag lite med Wille som fick gå kopplad.


    


     


Det var jätteskönt att få springa lös, men jag hade koll på matte, för jag visste att ibland kunde hon bara försvinna, och det är inte skojigt när man är en valp. Då och då kallade matte in mig och jag kom jättefort och fick en massa beröm och godis. Det var helkul.


  


Dessutom busade matte lite med mig när jag var extra duktig på att komma, ja som en extrabelöning utöver allt godis och beröm. Wille fick godis, bus och beröm han med. För han var jätteduktig och hade bra ögonkontakt med matte. Det gillade hon ju så han fick en massa beröm han med.

Naturligtvis fick vi posera lite också, ja eller i alla fall fotas. Matte hade kameran i beredskap, men många bilder blev suddiga för vi var ju inte precis still när matte ville fota både här och där under promenaden.


  


Efter en stund så kopplade matte mig och jag fick följa henne i kopplet istället. Nu var det Willes tur att springa lös. Det gillade han och blev jätteglad när matte busade med honom. Hon kallade in även honom lite då och då och när han kom så berömde hon jättemycket busade lite och så fick han godis.

Jag visste ju också att matte hade godis så jag hade koll på henne jag med och det belönades ordentligt det också. Så småningom började vi bege oss av hemåt, och då kopplade matte oss båda två. Nu blev det mer träning att inte gå förbi matte. Men nu började vi ju fatta det och matte tyckte vi skötte oss jättebra.

När vi var hemma så var det gott med vatten och vi fick också en leverpastejmacka var av matte. Det var jättegott.

Av Hector - 26 september 2010 16:30

Idag jobbar matte, så vi är hemma med husse och lillhusse. Men innan husse skjutsade matte till jobbet idag, då tog matte med oss, husse och lillhusse på en skön och spännande höstpromenad.


  


Vi begav oss av till ett naturreservat, så vi fick behålla kopplet på.

Där fanns det en massa spännande att se på och nosa på. Jag hade fullt upp med att utforska alla stigar.

På våren, berättade matte för lillhusse, växer det backsippor i massor här. Men nu på hösten så finns det ju inga. Däremot finns det en massa svampar, vackra färger på löven och en härlig vy.

Det var skönt ute och jätteskojigt med en promenad med nästan hela floclen samlad. Matte hade förstås kameran med sig och fotade en hel del av allt möjligt. Det var svampar, det var lillhusse, det var löven och det var oss.


    



Bredvid naturreservatet så var det en hage med hästar i. Visserligen bara två stycken, vad jag kunde se, men jag skällde ut dem ordentrligt och trodde väl att de skulle bli rädda. Gissa om jag blev snopen när jag mitt i skällandet ser hur en av hästarna, en vit, kommer fram mot mig med spetsade öron. Jag skällde ännu mer för att försöka skrämma iväg den, men tror ni dte funkade då. Nänä inte alls. Till sist tystnade jag och gick istället tillbaka och höll mig på ett behörigt avstånd från hästen medan matte pratade med den och klappade den.


  


Till sist så blev ju även jag rätt nyfiken, för om inte matte var rädd för den, då borde den inte vara farlig. Så jag smög fram till den, men bara lite närmare, sedan stannade jag där. Matte tyckte jag var jätteduktig när jag stannade bredvid henne, och hon hade godis med sig som hon gav till mig när jag var bredvid henne utan att skälla. Hästen fick smaka lite den med, men den gillade inte mitt godis, så istället fick den lite gräs av matte. 

Sedan gick matte och jag vidare och ikapp husse och Wille som var en bit framför oss. Matte fotade en hel del fortfarande, och ibland blev jag ombedd att hoppa upp på en sten, sitta ner, gå före eller gå efter matte. Matte fotade och jag som börjar lära mig vad stanna är, stannade kvar där hon placerat mig då hon bad om det. Att husse hade godis med sig som han delade med sig av till matte gjorde ju att det var ännu roligare.


     


        


     


Jättekul var det faktiskt att hoppa på stenarna. Det tyckte lillhusse också som tog en vända upp på några han med.

Så småningom vände vi tillbaka till bilen och så skjutsade vi matte till jobbet.

Men det var spännande att ha varit ute på en skön promenad med både lillhusse, matte och husse förstås.

Av Hector - 26 september 2010 12:44

Ja det vill jag faktiskt börja med, för Rudi är en kul kille så honom måste jag gratta, även om det fick bli i efterskott.

Av Hector - 26 september 2010 10:00

Idag tog matte med oss på frukostpromenad vilket ju inte var helt fel. Men roligast av allt var att vi träffade en jättesöt bichon tjej som vi fick leka med. Hon hette Malva och var 2 år gammal. Matte hade ju inte räknat med att träffa en kompis, så kameran den låg kvar hemme den, men vi hade skojigt en bra stund med bichontjejen vi. Först var hon lite osäker på oss, men när vi hälsat på varandra en stund så gick det bra att busa.

Så småningom tyckte matte att det var dags att gå hem och äta frukost. Det var faktiskt ingen dum idé för väl hemma märkte jag att jag var jättehungrig. Jag hade liksom glömt bort det medan jag busade men Malva.

Av Hector - 25 september 2010 17:48

Ja allt på en gång, nästan i alla fall.

Husse som hade varit iväg en sväng kom hem med Wille och hämtade istället mig. Sedan åkte vi och mötte matte vid en sk höstmarknad. Där lämnade husse över mig och lillhusse till matte, och sedan åkte han iväg. Jag blev väldigt nyfiken och funderade  "Vad ska hända nu då ?"

Vi gick mot ett ställe där det väsnades en del och det promenerade folk och hundar lite varstans. Så kom vi då in på ett område där jag aldrig varit, och dte första jag fick syn på och funderade på vad dte var, dte var ngt litet som såg ut som två larver som dansade runt en sten. Det var visste en leksak sa matte, men inte för hundar. Jag ställde mig och tittade på dem, med raggen ngt lite på ryggen. Matte lät mig stå där en stund tills jag vågade gå närmare och lite närmare. Till slut ville jag ju försöka nosa på de där sakerna, men de kröp ju omkring så jag hann ju inte. Men titta på dem det gjorde jag.

Samtidigt bredvid de här larverna så gick det omkring två andra saker och lät. Den ena "skällde" och den andra "jamade".

Det var två leksaker sa matte det med. Hunden brydde jag mig inte så mycket om, för den tystnade efter en stund. Men katten den nosade jag på och ville gärna leka med. Men det fick jag inte. Efter en stund gick vi vidare.

På alla sidor omkring mig var det karuseller och torgstånd blandat. Jag tittad epå dem men brydde mig inte om dem särskilt mycket. Ibland böjde sig någon ner och hälsade på mig, och ibland fick jag syn på en hundkompis. Lillhusse försvann plötsligt upp i någon sorts flygplan, som matte kallade de. Där satt han och åkte så runt, runt och upp och så ner. Jag tittade lite fundersamt på honom och undrade om han skulle komma ner snart. Men efter en stund tröttnade jag och började nosa omkring på marken för att se om där fanns ngt intressant. Så småningom "landade" lillhusse och vi gick vidare. Matte handlade lite torggodis och kikade lite på vad som fanns. Lillhusse åkte lite fler karuseller och hoppade i hoppborgen. Sedan gick förbi de där skojiga sakerna som lät igen.

Denna gång försökte jag få matte att förstå att jag ville ha den lilla leksakshunden som skällde med mig hem, så jag tog den i svansen och bar iväg med den. Men jag kom bara en kort bit innan matte hejdade mig och lämnade tillbaka den på sin plats. Jag var inte sämre än att jag tog den igen, och igen. Men inte köpte matte den till mig inte, nä då.

Till sist så var matte tvungen att ta mig därifrån, vilket inte var det lättaste, för jag ville leka med leksakshunden.

Efter en stund gick vi så hemåt, och jag utforskade lite intressanta dofter istället.

På vägen hem mötte vi tre andra hundar. jag var lite osäker på om jag ville hälsa på dem, för en av dem verkade väldigt osäker och skällde en massa. Matte stannade en stund på behörigt avstånd och jag fick stå och kika på hunden, strax bredvid matte. De andra hundarnas matte stannade också och våra mattar började prata. Så småningom fick en av de andra hundarna gå fram och hälsa på mig, medan de övriga två var en bit bort. Den jag hälsade på var en pembroketik som var jättetrevlig. Vi lekte lite.

Sedan fick jag hälsa på den andra hunden som inte var osäker och vi hälsade bara artigt på varandra, sedan var vi nöjda. Den osäkra hunden ville nu hälsa på mig och vi hälsade men inte mer än så för sedan gick vi åt varsitt håll, och jag återvände till pembroketiken och lekte lite försiktigt. Efter en stund tyckte matte att vi skulle gå vidare, så vi hundar sa hej åt varandra och så gick vi var och en åt sitt håll. Så småningom var vi hemma igen. Där väntade Nea och Aylen på oss, och vi busade en stund.


    



     


Efter ett tag åkte de hem med sin matte, och det blev lugnt hemma igen.

Nu kunde Wille och jag sova en stund, för vi var rätt trötta. Det hade varit en händelserik dag idag.

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Skapa flashcards