Hectors egen Blogg

Direktlänk till inlägg 11 september 2011

På utställning !

Av Hector - 11 september 2011 11:45

Matte kom hem på morgonkvisten idag, för hon har jobbat hela natten. Vanligtvis brukar hon gå och sova direkt då när hon kommer hem, men inte idag. Istället plockade hon fram mina utställningssaker och tog med mig ut i bilen. Jag som trodde jag skulle få gå och sova med matte jag. Men inte idag tydligen.

Vi åkte bara en kort bit med bilen och när den stannde så kände jag igen mig direkt och blev jättepeppad, för här brukar jag vara på kurs på tisdagskvällarna. Men idag såg dte inte riktigt ut som det brukar när husse och jag kommer, även om vägen var den samma, lika gropig och dan som den brukar. men dte stod bilar på flyfältet, och där brukar de inte stå. Sedan var dte en hel massa hundar som bara drällde ut ur bilarna, och nu fattad ejag vi skulle på utställning !

Tjohoo, full fart mot alla hundarna, men då sa matte

"Nähej du, du går bredvid mig du, väluppfostrat !!! Du går kurs och ska visa vade du lärt dig nu och föregå med gott exempel" så vad gör jag då ? Jo jag gör som matte säger förstås. Matte var ovanligt lugn idag för att vara på utställning, och lite smittades jag väl av hennes lugna sätt, hon brukar annars vara så väldigt uppe i varv och allt ska gå fort, men inte idag inte. Så vi tog oss lugnt och stilla genom veterinärbesiktningen och fram till "vår" ring. Där hade matte redan ställt upp min utställningskoja, så den ville jag gå in i. Men det fick jag inte för matte, för först skulle vi går något varv runt utställningsplatsen. Det var en herl massa hundar där och de flesta skällde och hade sig. Själv had ejag koll mer på matte för att se vad hon ville att vi skulle göra. Hon var jättenöjd med att jag höll mig lugn och inte drog i kopplet för att fara fram och hälsa på alla hundar som passerade förbi oss. En briard hoppade fram mot mig och jag tänkte skälla ut honom, men matte sa bara "Nej vi ska bara gå förbi" i en lugn ton och sedan gick vi förbi. Briarden tystnade i ren häpnad över att jag inte svarade honom.

Det kändes rätt bra.

Efter den promenaden fick jag komma in i kojan äntligen, och där hade matte lagt min leksak och mitt tuggben, så det kändes bra. Jättebra. Jag fick komma ut en stund och busa lite med min tjejkompis som också vara här, men bara en kort stund för hennes matte ville att hon skulle hinna varva ner lite innan de skulle in i ringen.

Så småningom var det min tur, och lite spänd märkte jag att matte blev strax innan, men då pussade jag bara på henne och sedan gick vi in i ringen.

Domaren tittade noga på mig, hon klämde och kände på mig, och vet ni hon drog lite lätt i min svans så att jag skulle ställa upp mig bättre. Jag kollade vad hon gjorde och sedan fick jag godis av matte.

Domaren kände igenom min päls och kropp ännu flera gånger och hon klappade mig många gånger och sa att jag hade en jättehärlig pälskvalité. Matte såg nöjd ut och smålog. Undrar vad hon tänkte på då ?

Så småningom var vi klara och jag skulle springa lite, men jag ville ju busa med matte så jag hoppade lite på henne, men när hon sa till mig så lugnade jag ner mig, vi fick gå runt ett extra varv därför.

Jag fick ingen rosett idag för jag måste springa bättre tyckte domaren. Men jag fick ett första pris och en kritik med betyget EXCELLENT skrivet på kritiken. Bättre betyg kan man inte få tydligen. Min kritik löd som följer :


Kraftfull maskulin hane. Vackert huvud, korrekt uttryck, välburna öron, utmärkt pigment. Bra hals, manke och rygg, som han dock höjer ngt över länden. Välutvecklat förbröst, bra bröstkorg och djup, utmärkt benstomme, välmusklad. Ngt hög svans, vacker päls och färg. Bra vinklar fram, ngt knappa vinklar bak.

Rör sig med lite korta steg och aningen valpigt idag.

Tillgänglighet : Utmärkt.


1:a pris i unghundsklass.


Domare var : Carin Lyrholm


Matte var nöjd och blev nu väldigt trött. Så rätt snart åkte vi hem, men först kollade vi in min tjejkompis, en liten Blue merle tös, som jag busat med lite tidigare. Hon fick betyget "Very Good" och även henne ville domaren se röra sig bättre. Men där var det att hon skulle "skjuta ifrån mer" med bakdelen.

Min tjejkompis fick ju också ett gott omdöme från domaren som tyckte hon var jättesöt, vilket jag gärna håller med om.

Sedan åkte vi hem och sov, ja både matte och jag.

 
 
Christina

Christina

18 september 2011 21:15

Grattis till fina resultat! Fin blogg! :)

http://christinarooth.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hector - 24 oktober 2011 10:15


Nu har vi bestäåmt oss för att flytta min och Willes blogg. Den här kommer att finnas kvar ett tag till, men det kommer inte att skrivas just någonting i den ! Matte är nämligen jättetrött på alla reklamfönster som ska sättas igång, skiftas och ha ...

Av Hector - 22 oktober 2011 16:11

Japp det blev det idag, för matte tyckte vi kunde hjälpa till med att göra två kartongomslag i mindre bitar. Det gjorde vi ju så gärna. Matte hade nämligren beställt hem ett par böcker och när de var urplockade så var det bara en massa stort karton...

Av Hector - 20 oktober 2011 17:38

Idag har det varit rätt soligt ute men aningen kallt, och lillhusse har varit hemma från skolan idag också. På eftermiddagen blev det mulet igen. Trots det tog matte med oss ut på en skön promenad på våra favoritstråk. Matte gick och njöt av alla v...

Av Hector - 19 oktober 2011 22:30

Ja det har varit en rätt lugn dag idag. Matte fick hämta lillhusse från skolan idag för han kände sig inte kry. Under dagen blev det mest bara kortare rastningspromenader för vädret var regnigt och det blåste kallt. En av gångerna matte var ute...

Av Hector - 18 oktober 2011 14:37

För vad kanske ni undrar, jo för matte att släpa fram den däringa snabeldraken ! Han för ett förskräckligt oväsen när han kommer fram, och han tar en massa plats också. Men det är bara att härda ut. Idag slapp vi åtminstone dela rum med honom när h...

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards