Hectors egen Blogg

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Glassrestaurang - vet ni vad det är ?

Av Hector - 26 juli 2011 17:45

Vi reste vidare och nästa gång vi stannade så var vi på ett ställe som heter Grankullavik. Här skulle matte, husse och lillhusse äta lite mat tänkte de. Lillhusse beställde en pizza, men matte och husse ville hellre ha sallad och förväntade sig en fin nygjord salladstallrik med mkt sallad och god smak.

De blev jättebesvikna när de serverades en i förväg gjord inplastad sallad som var ynka pytteliten, men svindyr (mattes uttryck). Lillhusse orkade inte hela sin pizza, som var rejält tilltagen och god, så matte och husse fick äta upp en del av den också. Resten fick jag och Wille dela på. Den var verkligen god. När vi ätit klart så följde vi med husse och lillhusse ut till bilen, medan matte växlade några ord med restaurangchefen och talade om att de var besvikna på salladen, men att pizzan hade varit jättegod och alldeles lagom krispig. Matte berättade att Restaurangchefen tog till sig det matte sa och frågade när vi kom förbi nästa gång. Det kunde ju inte matte svara på sade hon, men då sa restaurangchefen att de skulle ha tagit till sig det hon sagt och till nästa gång försöka ordna till det bättre med sallader. Det var matte jättenöjd med.

Så kom matte då ut till bilen, och där fick hon höra av husse att jag och Wille uppfört oss illa. Det var nämligen så att jag var lite trött på Wille just nu, för han var så himla uppspelt av allt och for omkring som jag vet inte vad i bilen eller utanför, så jag tyckte allt att det var på tiden att jag sa till honom. Men det gillade inte Wille, och absolut inte husse eller matte. Nu hade jag morrat en gång för mkt till Wille så han vägrade göra mig sällskap i bilen. Matte märkte det och när hon kom tog hon ut mig ur bilen, och sedan tog hon med sig mig och Wille en kort sväng utanför innan hon åter sa till mig att hoppa in och sedan Wille. Än en gång morrade jag till wille, men det var inte så bra, för matte tittade strängt på mig sedan sa hon "Vad är det där för dumheter" i en speciell ton som jag inte argumenterar emot. Sedan hjälpte hon Wille upp i vår kupé och jag satt och surade längst in i ett av hörnen, men sa inget alls, bara blängde på Wille som inte heller var riktigt bekväm i situationen som var just nu. Sedan åkte vi vidare och jag surade en stund, men sedan fann jag mig i situationen och slappnade av lite mer. Till sist så kröp jag närmarfe Wille och pussade honom förlåt på nosen och i öronen. Sedan var vi vänner igen.

När vi stannade nästa gång så fick vi veta vad en Glassrestaurang är för ngt. En glassrestaurang är ett ställe på Öland där man kan äta glas till frukost, lunch och middag om man vill. Vi åt glass till efterrätt vi, eller ja nästan i alla fall.

Där fanns också en del andra hundar som hittat den här glassiga stället. Jag skällde och snackade med allihopa och det var skoj, i alla fall tills matte sa till mig att vara tyst. Men Wille var nästan värre han.

Glassarna här var inte vilka glassar som helst. Nej här fanns minsann inga glasspinnar eller strutar, Här serverades glass i fantasifulla dekorationer i vackra skålar som matchade temat. Dessvärre fanns ingen glass som kallades Ölandshunden, men vi funderar faktiskt på att skicka ett förslag till glassrestaurangen på en sådan kreation.

Hur som helst, lillhusse var lyrisk när han såg alla glassarna som fanns att välja med och hur de såg ut. Han hade jättesvårt att välja en, han ville ju helst smaka nästan alla. Jag kan hålla med honom, de såg jättegoda ut. Den här glassen var husses. Mattes och Lillhusses finns på bild hos Wille.


 

Titta in här så hittar ni glassgården ni med : http://kallaglassgard.se

Vi fick smaka vi med, och servitören tyckte om lillhusse och hans coola namn, lillhusse heter ju Emil. Tydligen är det ett namn som alla känner igen här i småland, och på Öland med. Undrar varför det jag.

Lillhusse fick en massa extra service bara för sitt namn. Det gillade han.

Sedan ville husse och lillhusse gå in och titta i en hembygdsgård bredvid glassgården, men matte tog istället med mig och Wille poå en lite promenad till andra sidan den stora vägen. Det var skönt. På vägen tillbaka gick matte fram till ett par sk färistar, för att se om vi också ville kolla in kossorna på andra sidan av dem. Visst ville vi gärna det, men färistar är lite läskiga så vi ville helst slippa gå över dem, det slapp vi då och stod och såg på korna på avstånd istället.

Så småningom åkte vi vidare och nu var jag rätt trött, så jag sov en stund.

Vi stannade en gång till under vägen. Den här gången kom vi till en hel rad med väderkvarnar. Naturligtvis ville lillhusse att vi skulle gå in i dem, och det gjorde han också, men vi stannade utanför vi. Lillhusse tyckte det var jättespännannde med kvarnhjulet som kunde snurra, dock inte nu, och han frågade husse massor av gånger hur man malde mjöl och sådant med det. Husse förklarade.

När sedan lillhusse skulle gå ut från kvarnen, då blev han lite osäker och ville ha hjälp av matte. Han såg ju inte stegpinnarna när han gick baklänges ner, för trappan var så brant. Men med lite guidning av matte så gick det bra.


   

Väl nere på marken igen så tog det inte lång stund förrän lillhusse var på väg in i nästa kvarn. Själva nöjde vi oss med att stanna utanför och göra sällskap med matte. Det fanns en massa spännande dofter här också. Klart man måste studera dem när vi ändå är här.



När vi sedan begav oss av hemåt så var alla trötta och nöjda, och det var riktigt skönt att komma hem till stugan igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hector - 24 oktober 2011 10:15


Nu har vi bestäåmt oss för att flytta min och Willes blogg. Den här kommer att finnas kvar ett tag till, men det kommer inte att skrivas just någonting i den ! Matte är nämligen jättetrött på alla reklamfönster som ska sättas igång, skiftas och ha ...

Av Hector - 22 oktober 2011 16:11

Japp det blev det idag, för matte tyckte vi kunde hjälpa till med att göra två kartongomslag i mindre bitar. Det gjorde vi ju så gärna. Matte hade nämligren beställt hem ett par böcker och när de var urplockade så var det bara en massa stort karton...

Av Hector - 20 oktober 2011 17:38

Idag har det varit rätt soligt ute men aningen kallt, och lillhusse har varit hemma från skolan idag också. På eftermiddagen blev det mulet igen. Trots det tog matte med oss ut på en skön promenad på våra favoritstråk. Matte gick och njöt av alla v...

Av Hector - 19 oktober 2011 22:30

Ja det har varit en rätt lugn dag idag. Matte fick hämta lillhusse från skolan idag för han kände sig inte kry. Under dagen blev det mest bara kortare rastningspromenader för vädret var regnigt och det blåste kallt. En av gångerna matte var ute...

Av Hector - 18 oktober 2011 14:37

För vad kanske ni undrar, jo för matte att släpa fram den däringa snabeldraken ! Han för ett förskräckligt oväsen när han kommer fram, och han tar en massa plats också. Men det är bara att härda ut. Idag slapp vi åtminstone dela rum med honom när h...

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards