Hectors egen Blogg

Direktlänk till inlägg 17 april 2011

Miljöträning, Hästar och annat !

Av Hector - 17 april 2011 19:15

Idag är jag så trött må ni tro. Det har varit en jättejobbig dag för en liten en som jag. Dagen började rätt lugnt med frukost och sån't.
Men fram på kvällkvisten fick nog matte ngt sorts vårfnatt, för hon tog med mig i bilen och åkte iväg. Åka bil hade jag inget emot, så jag lade mig lugnt ner i bilen och slumrade till en stund.
När bilen stannade vaknade jag och tittade nyfiket upp.
Då var jag på en för mig helt främmande plats och jag hörde hundskall här.
Jag blev ivrig och började dra ngt alldeles förskräckligt i kopplet (ja så sa matte i alla fall), för jag ville ju se vart vi var och se vew/vilka mer som var här.
När vi kom runt ett hus så fick jag syn på 3 hundar, en chihuahua och två shelties. Den som skällde var chihuahuan. Men ingen av hundarna fick hälsa på mig för sin matte, och jag som ville hälsa på alla !
Där framför mig höll en sheltie på med ngt som matte kallade Agility.
Vi stod och såg på dem en stund, men sedan började vi gå runt lite.



Nåväl så smångingom gick vi tillbaka till bilen, men på vägen dit mötte vi två st islandshästar med sina människor på ryggen. Det såg allt lite mysko ut, så jag skällde på dem. Men matte sa till mig att vara tyst och bara se på dem, så då blev det så, annars sa matte till på en gång om jag försökte skälla på dem igen, och jag försökte två ggr faktiskt.



Väl inne i bilen åkte vi en kort bit, sedan stannade bilen igen.
Matte tog med mig ut och nu var vi på en annan plats, men här har jag varit en gång förut, och här luktade det också häst. Vi var vid ett stall.
Jag fick först ta en promenad med matte, sedan följde jag med henne in i stallet. Där träffade jag några kul typer, de hette visst kaniner, eller närmare bestämt stallkaniner ! Där fanns flera stycken, men jag träffade 3 av dem.
Den första var en Lejonhuvad vädurkanin, han bodde i en jättestor egen box.



Sedan träffade jag en dvärgvädur som också hade en egen men mindre box. Hon ville gärna nosa på mig.



Den tredje var också en dvärgvädur, men han var ute i koppel. Inomhus hade han också en egen box, en lite han med.



När vi hälsat på kaninerna så fick jag följa med matte till en hästbox. Där skulle hon städa tydligen, och då fick jag vänta utanför, i koppel för säkerhets skull, för på gården finns andra hundar, som inte är alltför förtjust i nykomlingar sa matte.
När boxen var färdigstädad fick jag komma in i den.

Där fanns det mkt spännande att lukta på må ni tro, och lite att provsmaka, som matte hade "glömt". För sent såg hon vad jag gjorde och sa usch loss. Men då hade jag redan svalt den där smaskiga saken, fort som sjutton.

Min bloggkompis Ludde, lärde mig en gång att svälja sådant illa kvickt, då hann inte mattarna med.

I boxen fanns ngt som kallas halm och det var skoj att busa runt i, men efter en stund satte jag mig ner och väntade på att matte skulle släppa ut mig igen.



Men det dröjde, för hon höll på att mocka en kompis' hästs box också, för det hade hon visst lovat göra idag.
När den var klar kom matte med ny halm till både den box jag var i och den andra. Jag lekte med halmen när matte slängde in den i "min" box.
Sedan fick jag följa med matte ut till hagen och till de här hästarna då. Jag såg inga då vi gick in i hagen, så jag följde glatt med, då helt ovetande om vad som komma skulle.
Plötsligt hör jag matte ropa "hästarna !", och fram ur buskar och bakom kullar kommer det en hel massa hästar !!!! Fast matte påstod att det bara var 4 stycken, men jag såg massor jag !

Jag var först nyfiken, men sedan kom de närmare, och då såg jag hur stora några av dem verkligen var !! Nu sa jag till matte "Kom vi sticker!"
Men tror ni matte följde med då ? Nehej då inte alls, hon skulle prompt fram till hästarna, och eftersom jag var kopplad, så hade jag inget annat val än att följa med jag med.
När de kom riktigt nära då hade jag raggen på ryggen, men då hade matte redan satt sig ner på huk med mig och klappade och pratade med mig, och bjöd på lite grillkorv också. Hästarna var nyfikan och trodde matte hade ngt i handen till dem med, så de ville se efter i hennes händer, men då morrade jag varpå den mest närgågna hästen flyttade på sig.
När vi suttit där en stund matte och jag, då lugnade jag ner mig och vågade till och med nosa på en av de minsta hästarnas ben. Men när hon ville kolla in mig, då backade jag. Då gick hon runt och ville nosa på min svans, då morrade jag igen. Matte sa att jag inte behövde morra, för hon var snäll den här hästen och van vid hundar, det var "mattes" häst.
Jag kröp ändå lite närmare matte en stund, och när den värsta nyfikenheten stillats hos hästarna, då gick de sin väg. Då blev jag lite modigare och reste på mig och tittade efter dem. Matte och jag började sedan gå mot grinden, och det måste ha sett rätt skojigt ut, för bakom oss kom hela flocken av hästar. Tala om att vi var flockledare !
När vi väl var utanför hagen blev jag väldigt nyfiken på hästarna och satte mig att se på dem, så här på avstånd.





Efter en stund satte matte mig i jobb, jag fick order om att vakta ingången till stallet, medan jag gjorde det så tog matte in alla hästarna, för de skulle in och äta kvällsmat nu.



När alla hästarna var inne, tog matte med mig till "logen". Där hade jag jätteskoj. Matte ordnade in en massa "gräs" i olika kassar, och sedan vägde hon dem och hängde upp en del på krokar, och en del ställde hon på golvet. Det var torkat gräs, sa matte, och det kallades visst hö.




Sedan i några kassar fanns det något annat sorts gräs, som luktade jättegott !

"Gräset" som luktade jättegott, kallades hösilage sa matte.

Spelade ju inte mig ngn roll, men jag måste ju bara smaka på det där som luktade gott, så det gjorde jag. Det var rätt gott, om än lite svårtuggat för mig. Jag hade väl inte "rätta tekniken" antar jag.




   


När allt sådant var klart sopade matte loggången, och då hjälpte jag verkligen till. Jag tog också tag i sopkvasten och började sopa, fast baklänges !




       


Plötsligt så ramlade jag ner på en massa mjukt hö ngn dm nedanför loggolvet, och då hade matte skoj må ni tro.



Men jag såg till att jag tog tag ordentligt i sopkvasten och försökte med all min styrka att dra ner även matte i höet.





Jag lyckades nästan, för matte var oförberedd och tappade balansen lite. Men hon hittade den lite för fort.
Efter en stund upptäckte jag ngn spännande doft där i höet, och släppte sopkvasten.




 
Matte undrade visst vart jag tagit vägen för hon ropade på mig, men jag försökte gömma mig. Efter en kort stund hittade matte mig och lockade upp mig.



 

Vi fortsatte då att sopa loggolvet, men snart var det också klart.

På vägen in i stallet igen, så såg matte en fasan. Hon tog fram kameran fort som sällan, och hon lyckades faktiskt fånga fasanen på bild, två stycken bilder blev det till och med !



 


Men sedan var det nattedags för alla hästarna.

När matte klappat om alla hästarna så släckte hon hos dem, och så åkte vi hemåt, trodde jag i alla fall..............


 
 
Ludde

Ludde

18 april 2011 17:31

Men hörru! Vilka äventyr DU får vara med på. Jag har inte varit i nåt stall, men vi går förbi ett här hemma ibland, men jag har aldrig vågat gå in till hästarna. Bra att du kom ihåg att svälja snabbt. Kanske jag skulle våga mig in i stallet i alla fall? Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hector - 24 oktober 2011 10:15


Nu har vi bestäåmt oss för att flytta min och Willes blogg. Den här kommer att finnas kvar ett tag till, men det kommer inte att skrivas just någonting i den ! Matte är nämligen jättetrött på alla reklamfönster som ska sättas igång, skiftas och ha ...

Av Hector - 22 oktober 2011 16:11

Japp det blev det idag, för matte tyckte vi kunde hjälpa till med att göra två kartongomslag i mindre bitar. Det gjorde vi ju så gärna. Matte hade nämligren beställt hem ett par böcker och när de var urplockade så var det bara en massa stort karton...

Av Hector - 20 oktober 2011 17:38

Idag har det varit rätt soligt ute men aningen kallt, och lillhusse har varit hemma från skolan idag också. På eftermiddagen blev det mulet igen. Trots det tog matte med oss ut på en skön promenad på våra favoritstråk. Matte gick och njöt av alla v...

Av Hector - 19 oktober 2011 22:30

Ja det har varit en rätt lugn dag idag. Matte fick hämta lillhusse från skolan idag för han kände sig inte kry. Under dagen blev det mest bara kortare rastningspromenader för vädret var regnigt och det blåste kallt. En av gångerna matte var ute...

Av Hector - 18 oktober 2011 14:37

För vad kanske ni undrar, jo för matte att släpa fram den däringa snabeldraken ! Han för ett förskräckligt oväsen när han kommer fram, och han tar en massa plats också. Men det är bara att härda ut. Idag slapp vi åtminstone dela rum med honom när h...

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards