Hectors egen Blogg

Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Träning och Agility också !

Av Hector - 23 april 2011 15:57

Idag åkte matte och vi till träningsplanen igen. Att det var Påskafton spelade inte matte någon roll, för vi skulle inte på middag förrän ikväll.

Vi hämtade upp Aylen med sin matte på vägen och sedan bar det av till träning. Wille blev väldigt uppspelt när han såg vart vi åkte. Han verkar alldeles tokig i träning den killen. Verkar som han aldrig får nog. Dessutrom satte han igång Aylen också. Själv var jag allmänt irriterad på deras gnällade och skällande.

För även om jag med tyckte dte var kul att träna, så hade jag i alla fall vett om att vara lite tyst, matte körde ju faktislkt bil !

Väl framme så var det Wille och Aylens fel att vi inte fick komma ut på en gång. Hade de väntat tysta, då hade nog matte släppt ut oss så fort vi var framme. Men deras gnällande och skällande gjorde att det tog en onödigt lång tid innan vi fick ens komma ut ur bilen !!!

Väl nere på träningsplanen så fick jag vänta vid ett träd i skuggan medan matte tränade Wille. Han skulle gå fint i kopplet och dessutom ha kontakt med matte. Han såg faktiskt riktigt duktig ut från min åskådarplats. Men jag ville ju vara med jag också så jag skällde länge och mycket. Men inte kom matte och hämtade mig inte, nej då hon tränade vidare med honom och helt ignorerade mig.

När jag tröttnat på att skälla utan att få någon belöning, då lade jag mig ner i skuggan och var tyst medan jag väntade. Då tog matte och gav Wille vatten och satte honom i skuggan, sedan fick jag dricka vatten innan det var min tur att träna. Även jag och matte tränade linförighet, ja så heter det visst, samt hopp och sittande. Det var jätteskoj och jag förstod varför Wille hela tiden ville ha kontakt med matte, det belönades nämligen med såväl beröm och godis. Klart jag var med på ett hörn jag med. Jag hade härlig kontakt med matte för hon verkade verkligen vara på träningshumör fastän hon svettades så det rann ner i ögonen på henne. Hon var jätteglad och tyckte jag var jätteduktig. Desto gladare blev ju jag.

Sedan skulle vi även träna lite Agility hade hon visst bestämt sig för, men först tog vi en vattendrickarpaus. Då hade Wille lagt sig att vila i skuggan och jag hade gärna gjort honom sällskap, för det var varmt att träna. Men ut på Agilitybanan skulle vi, och nu blev det riktig fart det handlade om. Jisses vilken fart matte satte upp på en del hinder. Jag följde liksom med av bara farten, det fanns liksom ingen tid att fundera på något annat. Det kom och gick hundar och Aylen tränade en stund med sin matte, sedan satte de sig att vänta tills vi blev klara. Men det distraherade mig inte särskilt mycket, utom när matte tog en liten paus, då tog jag mig tid att kolla in den nye hunden på banan bredvid.

Men snart satte matte fart igen, och med sig hade hon min nya leksak/tränbingskompis replejonet. Han både piper och är kul att ha dragkamnp med. Matte var snabb att plocka upp honom, om jag tappade koncentrationen eller när vi lekte.

Vi tog balansbommen, korta tunneln, hopphinderna (3 st), bordet, slalompinnarna och långa tunneln. Balansbommen klarade jag galant och matte passade på att fota mig när jag kollade in träningskompisen, för jag fick en jättebra utsikt däruppe !


 

Den långa Tunneln gick av bara farten, för där hade matte redan lagt in godis med jämna mellanrum.


 

  
Den korta tunneln hade jag redan lärt mig att det väntade godis och pipis i andra änden, så några gånger försökte jag smita utanför tunneln, men matte var med och såg till att jag valde att gå in och igenom tunneln. Men det gick ju saktare, jag ville ju leka nu snabbast möjligt ! Nåväl lika bra att springa igenom den då för annars blev det visst varken godis eller pipis !
Däcket var lite läskigt till att börja med. Men när min pipis vågade hoppa genom det så vågade ju jag, naturligtvis, en vill ju inte vara sämre än pipisen......
Hopphinderna gick också av bara farten och jag hoppade ett som var rätt högt, och utan att rasa den översta bomnmen. Det tyckte matte var jätteduktigt av mig.
Slalompinnarna var lite kluriga, för först förstod jag inte varför jag skulle springa mellan dem, när det gick fortare att springa bredvid dem ?
Men snart visade pipisen och matte vägen för mig, och också varför jag skulle gå mellan dem, så då gjorde jag ju det, utan att tveka.
Matte var frikostig med godis och pipisen busade gärna med mig efter varje omgång. Då är det ju väl värt att träna på att göra som "man ska", det tycker i alla fall jag.
Ja bara någon kan förklara för en varför man ska göra si eller så, då är det inga problem tycker jag att förstå. Men om ingen visar på ett bra sätt varför, då kan jag ju lika gärna låta bli, eller hur ?
Vi avslutade med en vända över bordet. Där skulle jag visst stanna upp och stå stilla i 30 s, vilket var lite svårt, men idag gick det bra.
När matte var nöjd och klar med träningspasset då tog pipisen och jag en busrunda till, inann jag bara var tvungen att dricka vatten. För törstig blev jag ju !
Innan vi gick till bilen igen så satt vi och svalkade av oss i den sköna skuggan och drack vatten.
Sedan fotades vi också bland alla vita vitsippor som fanns bredvid träningsplanen. Där var det halvskugga så där var det skönt att sitta ner en stund och hämta andan. Vad gjorde det att matte passade på att fota oss då ?

 

 
 
Rudi

Rudi

24 april 2011 10:52

Vad kul med påskträning! Det är roligt att testa agilitybanor, fast jag har aldrig tränat sånt. Tunnlar är spännande och balans är superkul, slalom är knepigt.

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hector - 24 oktober 2011 10:15


Nu har vi bestäåmt oss för att flytta min och Willes blogg. Den här kommer att finnas kvar ett tag till, men det kommer inte att skrivas just någonting i den ! Matte är nämligen jättetrött på alla reklamfönster som ska sättas igång, skiftas och ha ...

Av Hector - 22 oktober 2011 16:11

Japp det blev det idag, för matte tyckte vi kunde hjälpa till med att göra två kartongomslag i mindre bitar. Det gjorde vi ju så gärna. Matte hade nämligren beställt hem ett par böcker och när de var urplockade så var det bara en massa stort karton...

Av Hector - 20 oktober 2011 17:38

Idag har det varit rätt soligt ute men aningen kallt, och lillhusse har varit hemma från skolan idag också. På eftermiddagen blev det mulet igen. Trots det tog matte med oss ut på en skön promenad på våra favoritstråk. Matte gick och njöt av alla v...

Av Hector - 19 oktober 2011 22:30

Ja det har varit en rätt lugn dag idag. Matte fick hämta lillhusse från skolan idag för han kände sig inte kry. Under dagen blev det mest bara kortare rastningspromenader för vädret var regnigt och det blåste kallt. En av gångerna matte var ute...

Av Hector - 18 oktober 2011 14:37

För vad kanske ni undrar, jo för matte att släpa fram den däringa snabeldraken ! Han för ett förskräckligt oväsen när han kommer fram, och han tar en massa plats också. Men det är bara att härda ut. Idag slapp vi åtminstone dela rum med honom när h...

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards