Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 26 augusti 2011

Av Hector - 26 augusti 2011 21:30

Idag tog matte, jag och Wille en skön och lite spännande promenad. Vi gick ner mot centrum en sväng och mötte både moppar och hundar. Mopparna ville jag bita i däcken, för de väsnades ju ngt alldeeles förskräckligt. Men det fick jag bassning för av matte, så nästa gång det kom en så blängdse jag bara efter den istället och skällde på den.

Hunden vi mötte var en trevlig spetsblandis-tjej och henne lekte jag  lite med en stund. Wille han flörtade mest med henne han. Sedan gick vi vidare och mötte en äldre hundherre som verkligen ingav respekt. Han var stor och 7 år gammal. Han var inte lekfull, men nyfiken på mig. Men då jag föröskte leka lite fick jag en varnande morrning, så då hälsade jag bara artigt och nosade på honom en stund.

Så givck vi vidare och jag skällde ut några ungdomar som var lite högljudda bredvid en kiosk. De tystnade häpet och kom nog av sig. Matte hade redan hyssjat på mig, och när jag satte mig ner för att se vad vi skulle göra härnäst så kom en rar tjej fram och frågade om hon fick hälsa på mig. Jag blev jätteglad för det fick hon ju. Wille han blev glad han med.

Snart var matte och vi omringade av 5-6 ungdomar som ville hälsa på oss. Matte var lite avvaktande mot en av killarna som var lite kaxig. Men matte sa bara helt lugnt när han frågade om de kunde bitas :

"Det beror helt på dig. Är du vänlig mot dem och inte blir rädd när de pussar dig på handen då går det bra, men är du otrevlig och inte respekterar dem, då blir du garanterat utskälld. Bits gör de inte, men den yngre här kan bli väldigt glad och ta tänderna mot din hand, men inte för att bitas utan för att "valla in" dig bland de andra, de här är nämligen vallhundar. När de vallar så nafsar de kossorna de vallar i hasorna för att de ska gå framåt, om kossorna nu inte gör det ändå."

Då blev det alldeles tyst i gruppen så frågade den kaxige killen, mäkta imponerad "Vallar de här små hundarna stora kor ?????"

"Ja de är avlade för att göra det, men mina har ännu så länge bara vallat min familj, får och fåglar som t ex skator och kajor."

Då skrattade alla och så klappade de oss en stund till och tyckte vi var jättemysiga.

Så småningom gick vi vidare och efter en stund mötte vi en liten tax som inte var ett dugg intresserad av att hälsa på oss. När matte inte heller verkade vilja låta oss hälsa, så tittade vi långt efter taxen som bara hade liksom gått förbi oss, knappt utan att ägna oss en blick. Vad paff jag blev !

Väl hemma var jag trött efter promenaden och Wille med.

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards