Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 19 augusti 2010

Av Hector - 19 augusti 2010 21:45

Ja idag var det dags igen för en del 2 av valpkursen jag går på just nu med matte. Idag tyckte hon det var skojigt för idag busade vi massor hon och jag. Men gissa om jag var trött när jag kom hem, ja jisses. Helt slut faktiskt.


  




Det tar på krafterna att gå på kurs med matten. Men kul har vi i alla fall.

Vi började med en massa människorprat, medan roade jag mig med att sniffa valparna, ja eller i alla fall försöka sniffa valparna, i rumpan och busa lite. Men dte fick jag inte för matte hade svårt att släppa efter på kopplet samtidigt som hon lyssnade på allt pratande. Kan hon bara göra en sak i taget eller ? Gång efter gång försökte jag få mattes uppmärksamhet att släppa efter lite, men nej dte gick inte alls. Till sist gav jag upp och lade mig ner och gnällde lite. Då märkte matte det och klappade mig en stund. 

Först skulle matte lära sig ngt de kallade för "ryggsäcken".

Då sitter hon på huk bakom mig och håller om mig med händerna och ska föröka hindra mig från att ta godbiten som ligger strax framför mig. Hon hade lite svårt till en början och jag lyckades ta den före henne. Haha, det fick hon träna en del på. Men så småningom fick hon kläm på den delen av kursen också. För så snart jag inte försökte ta godiset, då släppte hon mig och lät mig få den gobiten också. Det klarade hon snart bra, och då slutade vi och busade en stund istället, medan de andra fortsatte tills de fått kläm på övningen de med.


  


När det var klart då fick jag träna matte i att ha ögonkontakt med mig så hon ser när jag vill ha mitt godis.


  


Det klarade vi bra. Den övningen gjordes sedan lite svårare genom att matte skulle bibehålla ögonkontakten med mig medan vi förflyttade oss, samtidigt måste hon se efter vart vi ska gå.

Ibland fångade ngt annat intressant min blick, men matte var snabb och märkte det och då blev hon genast roligare. Så rätt fort lärde hon sig att när hon var rolig var jag intresserad. Det var bra, för det måste hon ju veta. Godis det blev det jätteofta och jättemycket. Både korv, köttbullar och leversnittar.

Dessutom hade hon min leksak med sig, det visste jag, så den försökte jag ju få tag i ibland, men det lyckades jag inte med så bra alla gånger för matte ville ha den för sig själv tydligen, för hon gömde den för mig. Matte var underhållande kan man ju säga. Vi fick massor av beröm för jag hade värsta tävlingslydnaden sa instruktören. Det gjorde matte jätteglad, det märkte jag ju.

Den sista övningen vi gjorde idag det var inkallningsövning. Matte är alltid så rolig när vi gör den. Tänk om hon alltid var lika rolig ute också när vi är på våra vanliga promenander.........

Kanske kommer det när hon får in den här övningen som vana i sin utbildning till en bra matte. Vi inkallningsövningen så håller instruktören, ja hon kallas så, i mig medan matte sprang iväg från mig och var jätte rolig. Men fick jag komma efter då, nähä då inte förrän matte sa mitt namn och ett annat ord, då släppte instruktören mig och jag fick springa till matte. Innan dess hade jag ju nästan krypit ur skinnet i ivern att springa efter matte som smet iväg sådär ! Men skinnet satt kvar och det följde med mig när jag satte av i världens fart efter matte ! Det blev godisregn och en massa bus med min favvoleksak.

Men när matte sa "Nu räcker det" då ville ju jag fortsätta ju !

Men det fick jag ju inte då, nänä. Matte bad att få leksaken och sedan gömde hon den så jag inte kom åt den. Istället avslutade vi och gick in för en massa pratande i klubbstugan istället. Men det var rätt trevligt det med, för nu fick jag nosa på några av de andra hundarna, och en liten chihuahuablandning fick jag faktiskt leka en kort stund med. Nu blev det en massa människoprat igen, men jag var rätt trött så efter en stund lade jag mig ner och vilade lite.

Snart var det så dags att åka hem igen. Jag somnade i bilen hem så matte fick väcka mig när vi var hemma. Hemma bjöd matte mig sen middag, men jag var för trött och ville först sova en stund. Så blev det.

Nu har jag piggnat till och ska snart äta. Sen ska jag sova !

Hej så länge !

Av Hector - 19 augusti 2010 07:15

Jojomensan, för idag blir vi minsann 6 månder gamla. Hoppas alla får en god tårta idag, för det får jag ! Det har matte lovat !

Nospussar till er allihopa !!!


  

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards