Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 29 augusti 2010

Av Hector - 29 augusti 2010 18:00

Matte och jag tog en skön promenad nu på kvällen. Det var så tyst och lugnt och det kändes väldigt avspänt nu när allt utställningsståhej var avklarat. Matte behövde nog varva ner lite efter all spänning hon med så det blev en lång promenad på nästan 1 timme. Jag fick hoppa och busa i allt långt gräs och sedan sprang jag och busade lite med matte också.


  


Men så plötsligt märkte jag att matte var på väg mot ett håll där det gällde att hålla sig på helspänn, nämligen förbi en hage med en massa fyrbenta djur i. Jag såg dem redan på långt håll och sträckte på mig för att se bättre.


  


Gissa vad som stod därborta på andra sidan vägen (håll för ögonen nu Sigge), där var det ett helt gäng med kossor, både stora och små. Jag blev fruktansvärt nyfiken på dem för jag hade ju hört Sigge berätta om Komonster och nu såg jag dem med egna ögon. Men inte var de alltför läskiga tyckte jag. Visst skällde jag ut dem en del, men när matte sagt till mig att vara tyst så tystnade jag. I alla fall tills hela flocken började röra sig mot staketet. De var fruktansvärt nyfikna och sträckte på sig för att se bättre. Sedan stod matte och jag en lång stund och tittade på dem.


  


        


När jag så insåg att de var helt ofarliga, ja i all fall så här på andra sidan staketet, då lade jag mig ner och höll ett vakande öga på dem.


  


Jag har ju träffat sådan här en gång förut, men då var där bara en och det var nästan hemma.

matte gick fram och klappade en av dem på mulen och den pussade på henne. Jag stod strax nedanför och höll ett öga på dem. Kom de för nära då skällde jag på dem. Men för det mesta var jag tyst och bara tittade på dem. De var riktigt stora, men verkade rätt snälla. En av kalvarna var jättesöt och kom nästan ända fram och nosade på mig. Mne han var lite osäker så han backade ett par steg när jag rörde mig.


  


Visst är han söt. Det tyckte matte i alla fall.


Så småningom gick vi vidare på vår promenad. Vi tog en väg in i skogen och där fick jag springa lös en liten stund. Matte hade lite godis med sig så jag kom ju när hon ropade på mig.

När vi så kom hem var det dags att äta middag. Sedan bestod resten av kvällen mest till att packa inför hemresan imorgon och städa undan efter oss.

Innan sovdags gick jag och matte ut tillsammans med Aylen och hennes matte. Vi busade lite på gräsmattan och det var skojigt.

Sedan gick vi och lade oss väldigt tidigt, ja faktiskt medan det var ljust. För vi sklulle gå upp strax före 04.00 imorgon bitti för att hinna bli klara och vara vid båten senast 06.00

Klockan 07.05 skulle båten avgå mot fastlandet.



  

Av Hector - 29 augusti 2010 16:15

När vi busat klart och var på väg tillbaka till utställningen så började det regna. Det regnade bara mer och mer och till sist bestämde sig matte för att vi skulle åka hem medan det värsta regnandet drog fram. Vi bodde ju inte så långt från utställningsplatsen så om vädret blev bättre kunde vi åka tillbak dit på kort tid. Så vi åkte "hem" till vår stuga och åt en god lunch bestående av potatissallad och kyckling. Jadå jag fick smaka jag med.

Det klarnade upp lagom tills lunchen var avklarad så vid 14 tiden återvände vi till utställningsplatsen. 14.30 skulle bedömningen i stora ringen börja. Så vi var döär i rätt så god tid.

Jag var allt lite trött och ville helst nog sova en stund till. Men Aylens matte busade upp mig så jag piggnade till rätt bra och strax före 15 äntrade vi stora ringen tillsammans med en sådär 26 andra valpar också. Här är några av dem


   



     


    


  

  


Inte heller idag blev jag bland de som blev uttagna till själva BIS valp finalen, men det gjorde inte mig något för jag hade passat på att busa med de andra och det var skojigt det. Däremot Pomeranianen som syns på andra bilden uppifrån kom till slutfinalen och slutade på en 3:e plats i finalen. Visst är han söt. Honom busade jag lite med sedan efter utställningen precis innan vi skulle hem.

Matte var jättenöjd med mig och jag satt i hennes knä och sov nästan hela vägen tillbaka till "stugan" som var vårt tillfälliga hem den här helgen.

Av Hector - 29 augusti 2010 12:00

Efter det var det en massa timmar kvar tills vi skulle in i stora ringen på eftermiddagen, den ring där det avgörs vem som blir BIG, BIS och BIS valp.

Vi hade tur och träffade på en annan Cardigan och även Pembrok ägare som tyckte att vi skulle ta och kila iväg till en rasthage och låta oss hundar leka med varandra. En toppenidé tyckte jag, och matte med, så vi följde med allihopa, även Carrie med matte och Aylen med matte. Det blev jätteskoj, men till en början betedde sig den andra mattens hundar lite konstigt mot Carrie, det skällde ut henne flera gånger och vågade inte hälsa på henne. Carrie som var så snäll. Men efter ett bra tag så vågade de sig fram och nosa och sedan hälsa på henne, om än tveksamt.



Från vänster på bilden är det : Kim - en cardigan hane, Jag, Blondie - en Cardigantik och Snutt - en pembroke tjej. Saknas på dne här bilden gör Carrie och Aylen för de var någon ananstans i hagen.

Lite fler busbilder kommer dte här


     


     


     


     


     


Ibland när de skällde ut Carrie undrade jag vad de skällde och väsnades så för. Fattade inte varför man skäller på Carrie alls.


   


Här är hela gänget samalt !


    


Från vänster igen då :

Kim, Blondie, Snutt, jag, Carrie och Aylen. Det var jätteskojigt att busa med så många kompisar ! Hoppas vi gör om det fler gånger.

Av Hector - 29 augusti 2010 10:00

Dags för att charma en till domare idag låter det som. Spänannde ska det bli.

Vi åkte iväg till utställningen jättetidigt, för jag hade startnummer 1 i min ring och då måste jag vara på plats minst en 30 minuter innan så att veterinären hinner kolla mig om han vill det.


Dagens domare var en äldre kvinna från skåne.

Även idag visades jag av Aylens matte. Hon var på lite bushumör idag, så vi satsade på att charma även den här domaren så mycket vi kunde. Och vi lyckades, för även idag blev det en 1a, ett HP och en BIR rosett till mig. Alltså gillade även den här domaren mig.


      


Jag blev jätteglad och matte blev jätteglad. Jag fick en halv varmkorv även idag. Sedan fick jag också en liten kanelbulle och hundgodis i mängder.


Dagens kritik löd som följer :


"Rejäl maskulin hane med huvud i god utveckling. Korrekta ögon och öron. Kunde vara ngt kraftigare i hakan. Bra hals och rygg. Tillräckligt förbröst för åldern. Korrekta framben, aning knappa vinklar bak. Rör sig trevligt, ännu lite hög svansföring."

 

Tja det låter väl inte så dumt det heller ?


Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards