Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 2 september 2010

Av Hector - 2 september 2010 22:15

Jajamen, den här veckans aktiviteter är inte avslutade ännu. Idag var det ju dags för valpkurs igen. Förra gången missade vi den ju eftersom vi var på resande tass, men den här gången trodde vi att vi skulle missa den, för matte litar inte på bilen för fem öre just nu. Men den startade och både skjutsade oss till kursen och hämtade hem oss.

Självklart var jag jätteglad att träffa alla kompisarna på kursen, men inte fick jag hälsa på dem inte, nänä för här skulle arbetas och tränas !

Början blev lite seg för instruktören sprang hit och dit och hörde med de övriga, men efter en stund så började vi kvällens träning.

Vi började med kontaktövningar. Då skulle jag få matte att ge mig godis genom att se på henne ordentligt. Det kan hon ju numera riktigt bra för det har verkligen varit hårdträning på det under den gångna helgen. Fick klart godkänt av mig.

Sedan gällde "ryggsäcken", ja alltså att matte skulle hålla i mig och klia mig på bröstkorgen för att sedan efter en stund släppa mig. Klarade hon bra också.

Till sist skulle jag få matte att följa med mig då vi skulle gå slalom bland alla människor och hundvalpar som stod i en ring med ett par tre meters mellanrum. Det var hon inte riktigt bra på än, vi måste nog träna det lite mer. För rätt ofta hängde hon inte med när jag bytte riktning och ville hälsa på hundarna som stod lite varstans. Måste träna henne mer i det !

När alla gjort det och inte alla lyckades få med sig sina hussar och mattar som de borde, då fick de som ville testa utan koppel. Matte sa

"Nej tror inte det", när instruktören frågade henne om hon ville prova.

"Varför då undrade instruktören, det är ju inga monster som vi har här.

"Jamen, sa matte, om han inte lyssnar då ?"

"Ja då handlar det bara om vem som är roligast"

"OK då", tyckte matte och ville prova.

Jag fattade ju inte vad hon oroade sig för ? Jag har ju lyckats få min matte riktigt rolig när hon måste, så jag trodde gott att hon fixade det utan problem. Hade jag fel tror ni ? Nänä inte alls, precis som jag trodde så kunde matte vara roligare än alla andra hundar och mattar/hussar tillsammans, ja det är inte utan att man blir stolt då, eller hur ? Dessutom visste hon ju vilken som var min favvoleksak, och den använde hon flitigt må jag säga, så varför skulle jag går till någon annan ?

Jo i och för sig, en tjej ville jag ju busa med och hon var en liten söt chihuahuatjej. Men matte kunde vara roligare än henne med, så när jag hälsat på tjejen, så kom jag med språng till matte och då blev hon jätteglad och busade länge med mig.

Instruktören tyckte matte var jätteduktig ! Gissa om matte växte flera cm då, ja jag med för utan mig hade hon inte varit så bra på att locka med mig.

Efter den träningen blev det en lekpaus. Sedan blev det lite följsamhetsträning, alltså att jag skulle följa matte och hon skulle se mig. Det gjorde hon också bra idag, och en hel massa godis fick jag av henne, det gillar jag ju väldigt !

Jag gjorde några trickiga svängar, men hon hängde med, och de få gånger hon inte gjorde det, då hämtade jag henne. För godis det ville hon gärna dela med sig av och det fick jag varenda gång jag hämtade henne, men även så fort hon gick bredvid mig och höll min ögonkontakt så gav hon mig godis. Precis som det ska vara.

Jodå det var skojigt ikväll, men matte hade glömt kameran hemma, så några bilder får ni inte idag.

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards