Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 12 september 2010

Av Hector - 12 september 2010 22:15

Jajamensan. Jag, Wille och husse hämtade matte ikväll. Hon var jätteglad att vi var med, men hon var lite trött. Det är klart har man haft flera veckors semester och sedan jobbar flera dagar i ett sträck, då blir man nog trött. Jag var ju trött jag med, för det hade varit en hektiskt dag idag även för mig.

När vi kom hem tog matte med mig och Wille på en kvällspromenad. Det var skönt ute och hade nyss regnat. Plötsligt tvärstanande Wille framför mig, och strax efter pep han till. Nu blev ju jag nyfiken, vad hade han hittat där ?

Jag gick fram och nosade på dte där i gräset jag med, och pep till för i nosen fick jag ett vasst stick. Det gjorde ont. Nu började matte fundera på vad vi råkat på, men gissa kunde hon ju. Så här dags vara dte bara ett djur som är ute, och dte är mattes absuluta favoritdjur, ja näst efter oss förstås. Vi hade råkat på en igelkotte på kvällspromenad. Men den blev jätterädd säkert när två stora nosar kommer fram och ska nosa på den, så den hade burrat ihop sig och såg ut som en taggig boll. Mattes kamera kom fram fort som....och så blev det några bilder. Riktigt bra för att vara tagna när det är kolmörkt ute och på en plats där det inte finns gatlyktor. Jag förstår dock inte varför matte gillar dem, de sticks ju.


  

Av Hector - 12 september 2010 14:15

Idag åkte vi till Vallentuna och till en inofficiell utställning där. Jag hade matte, lillhusse, husse och Aylen och Neas matte med mig. Vi had eockså nea med oss. Inte för att hon skulle ställas ut, utan för att lillhusse så gärna ville ställa ut en hund han med så då skulle han få låna Nea och ställa ut henne i barn med hund som tydligen också ordnades där. Det var han jätteglad för.

När vi kom fram letade vi reda på en bra plats och sedan tog matte med mig på en rundtur medan husse och lillhusse fikade.

Där var en hel massa nya kompisar som jag ville leka med, men alla fick inte leka med mig för sina mattar och hussar. Men en schäfer valp och en shepherd valp fick jag leka med, just på den rundturen. Vi hade jätteskojigt, men mattes kamera var hos husse.


    



     


Så småningom var det dags för uppvisning då.

Aylens matte tog mig in i utställningsringen och jag tyckte det var jätteskoj och var väldigt peppad så jag hoppade och studsade omkring lite. Jag tror Aylens matte blev lite sur på mig, för hon fräste till åt mig, och då lugnade jag mig, för stunden i alla fall. Men vad gör man när man är så glad över ett äventyr så man inte kan hålla sig lugn för allt spännande pirr och bus i kroppen ? Jag tycker ju det här är jätteskoj, ja utom när Aylens matte blir sur på mig då. Det är alltid otrevligt. Jovisst jag kan springa fint, stå bra och röra mig rätt på tillsägelse, men inte idag !


    



   



        


Domaren studerade mig när jag lyfts upp på bordet, kände igenom mig och pratade med mig. Lite kittlades det, men jag föröskte stå stilla, även fast jag helst hade velat busa med domaren också. Sedan fick jag springa några vändor fram och tillbaka innan jag slutligen ställdes upp för bedömning och kritik.

Jag belönades med godis från Aylens matte samt två rosetter, en HP rosett och en BIR-valp rosett. Sedan sprang vi hoppamndes och busandes ut från ringen, eller i alla fall jag. När jag kom ut från ringen blev det bus, kramar och gos från både matte, husse och lillhusse, samt några pussar från Nea. Härligt.

Efter en kort stund skulle vi visst in i ringen igen, och denna gång för gruppbedömning av vallhundsgruppen. Vi var några valpar och jag kom som nummer 5 i gruppen i slutplaceringen, dvs BIG-5, det betyder visst att jag var reservvalp till BIS final, om nu ingen av de andra 4 före mig skulle kunna vara med, men vi inväntade inte den utan jag gick på promenad med husse, tog en fika med matte och lillhusse, och busade lite med Nea.

Så småningom var det lillhusses tur att visa Nea, och han tyckte det var jätteskoj.


  


När alla var klara så skjutsade vi matte till jobbet.

Husse lämnade också av Nea och hennes matte hos sig och sen åkte vi hem till Wille. Han blev jätteglad när vi kom och ville bara busa. Men då var jag rätt trött och ville helst sova en stund först. Det fick jag göra, även om Wille föröskte flörta till sig en lekstund med mig. Men när jag vilar klart, då blev det fart och som vi busade. Vi blev om möjligt ännu tröttare efteråt.

Av Hector - 12 september 2010 09:00

Jag var jättepeppad och hoppade och studsade omkring som en gummiboll, för jag visste vad som gällde när matte plockade fram utställningskopplet nu på morgonen, och jag blev så glad. Få se vad vi ska idag !

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards