Hectors egen Blogg

Direktlänk till inlägg 27 september 2010

Höstdag och Promenad

Av Hector - 27 september 2010 17:36

Idag skiner solen också, men det blåser lite. Men matte ville i alla fall ut på höstpromenad så det blev det. Matte, jag och Wille var ute i nästan 1,5 timme och bara busade, promenerade och hade skojigt. Det var skönt.

Det första vi gör är att gå förbi en hundhage där det busade 3 hundar. Vi fick inte vara med, för matte kände dem inte. Så istället gick vi vidare in iskogen och busade där. Där kändes inte blåsten eftersom det var fullt av träd överallt.

På vägen dit var dte träning som gällde. Matte gillar inte att vi går före henne och drar i kopplet, därför fick vi idag lära oss att gå bakom henne på smala stigar men bredvid henne där det är bredare stigar. Det var jättejobbigt, för jag vill ju gärna gå före och se allt först. Men det tillät inte matte alls.

När jag försökte blockerade hon stigen helt, och vid ett par tillfällen så trampade hon mig nästan på tassen för att jag inte hann undan när hon parerade mina försök att gå före henne. När jag försökte gå förbi henne fick jag istället backa, för ibland vände hon sig mot mig och jag backade, och ibland så backade hon och då hade jag bara att följa med henne.

Så småningom insåg jag att det var bäst att jag höll mig bakom henne. Då fick jag en massa beröm av matte och hon delade frikostigt ut godis till både mig och Wille. Det gillar vi ju !

Så småningom hade vi kommit en bra bit in i skogen, och då släppte matte mig lös så jag fick springa och undersöka en massa spännande lukter och annat. Så busade jag förstås, både med matte, med pinnar jag hittade och så retades jag lite med Wille som fick gå kopplad.


    


     


Det var jätteskönt att få springa lös, men jag hade koll på matte, för jag visste att ibland kunde hon bara försvinna, och det är inte skojigt när man är en valp. Då och då kallade matte in mig och jag kom jättefort och fick en massa beröm och godis. Det var helkul.


  


Dessutom busade matte lite med mig när jag var extra duktig på att komma, ja som en extrabelöning utöver allt godis och beröm. Wille fick godis, bus och beröm han med. För han var jätteduktig och hade bra ögonkontakt med matte. Det gillade hon ju så han fick en massa beröm han med.

Naturligtvis fick vi posera lite också, ja eller i alla fall fotas. Matte hade kameran i beredskap, men många bilder blev suddiga för vi var ju inte precis still när matte ville fota både här och där under promenaden.


  


Efter en stund så kopplade matte mig och jag fick följa henne i kopplet istället. Nu var det Willes tur att springa lös. Det gillade han och blev jätteglad när matte busade med honom. Hon kallade in även honom lite då och då och när han kom så berömde hon jättemycket busade lite och så fick han godis.

Jag visste ju också att matte hade godis så jag hade koll på henne jag med och det belönades ordentligt det också. Så småningom började vi bege oss av hemåt, och då kopplade matte oss båda två. Nu blev det mer träning att inte gå förbi matte. Men nu började vi ju fatta det och matte tyckte vi skötte oss jättebra.

När vi var hemma så var det gott med vatten och vi fick också en leverpastejmacka var av matte. Det var jättegott.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hector - 24 oktober 2011 10:15


Nu har vi bestäåmt oss för att flytta min och Willes blogg. Den här kommer att finnas kvar ett tag till, men det kommer inte att skrivas just någonting i den ! Matte är nämligen jättetrött på alla reklamfönster som ska sättas igång, skiftas och ha ...

Av Hector - 22 oktober 2011 16:11

Japp det blev det idag, för matte tyckte vi kunde hjälpa till med att göra två kartongomslag i mindre bitar. Det gjorde vi ju så gärna. Matte hade nämligren beställt hem ett par böcker och när de var urplockade så var det bara en massa stort karton...

Av Hector - 20 oktober 2011 17:38

Idag har det varit rätt soligt ute men aningen kallt, och lillhusse har varit hemma från skolan idag också. På eftermiddagen blev det mulet igen. Trots det tog matte med oss ut på en skön promenad på våra favoritstråk. Matte gick och njöt av alla v...

Av Hector - 19 oktober 2011 22:30

Ja det har varit en rätt lugn dag idag. Matte fick hämta lillhusse från skolan idag för han kände sig inte kry. Under dagen blev det mest bara kortare rastningspromenader för vädret var regnigt och det blåste kallt. En av gångerna matte var ute...

Av Hector - 18 oktober 2011 14:37

För vad kanske ni undrar, jo för matte att släpa fram den däringa snabeldraken ! Han för ett förskräckligt oväsen när han kommer fram, och han tar en massa plats också. Men det är bara att härda ut. Idag slapp vi åtminstone dela rum med honom när h...

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards