Hectors egen Blogg

Alla inlägg den 14 maj 2010

Av Hector - 14 maj 2010 23:00

Idag följde jag och Wille med husse när han skulle hämta Matte på jobbet.

När vi hämtat henne så gick vi till ett naturreservat som ligger utmed vägen och där tog vi en skön promenad. Det var kvavt men hade regnat lite så det var inte alltför jobbigt. Det var en massa spännande dofter överallt. Matte blev alldeles till sig när hon såg massor av Backsippor. Det var en hel äng full av dem, så matte gnällde lite på husse som inte tänkt på att ta med sig kameran.

men vi promenerade vidare.

När vi var tillbaka till bilen så åkte vi till sttionen för att hämta Aylens matte, som varit på en utflykt med Aylen idag tydligen. Medan vi väntade på dem så gick vi en promenad utmed en å där det fanns en massa spännande saker att nosa på. Men matte sa till Wille några gånger att han skulle gå ordentligt, och att han inte fick kissa överallt utmed den här gångvägen. Jag tror Wille var lite irriterad över det för han blängde på matte några gånger.

Sedan stannade matte och husse och stod bara stilla och var jättetråkiga. Jag satte mig ner efter en stund och Wille likaså. När vi väntat ett bra tag så fick jag syn på Aylen och reste mig upp. Wille for upp och började studsa i kopplet, men matte var sträng mot honom ikväll och sa att han skulle vänta tills han kunde hälsa ordentligt. Han lade sig ner och så ställde han sig upp och var jättespänd på att få hälsa, men han fick inte det, inte just då.

Så småningom tittade han på matte och satte sig lugnt ner och väntade. Då lät matte honom hälsa och busa ordentligt med Aylen.

På precis samma saätt gör husse och matte när vi ska gå ut. Jag sätter mig direkt och väntar, medan Wille oftast springer omkring och "pratar" en bra stund innan han slutligen sätter sig, och då först tar husse eller matte på honom kopplet. Sedan går de ut.

När vi var på väg mot bilen så busade vi alla tre. Det var skojigt. Väl i bilen fortsatte vi att busa tills mattar och husse sa till oss att lugna ner oss.

När vi lämnat av Aylen, och så småningom kom hem, då var jag rätt trött och lade mig att sova nästan på en gång.


Av Hector - 14 maj 2010 10:59

Igår kväll när jag kom hem var jag för trött för att skriva ner och berätta om dagen. Men nu har jag sovit en bra stund så nu tänkte jag berätta för er vad jag varit med om !

När vårt främmande som kom skulle åka, då följde husse, Lillhusse och jag med dem. Matte jobbade och Wille stannade hemma med Mellanhusse, de skulle ta en skön promenad senare.

Själva skulle vi visst ut på landet. Så jag sattes i bilen och vi åkte, och åkte och åkte en stund till. När bilen så äntligen stannade så var vi på ett nytt ställe där jag aldrig varit förut. Jag började nosa omkring en hel massa för att se vad som fanns här. Efter en stund gick vi uppför en lång trappa, ja husse bar ju mig förstås. Väl inne fanns det också en massa spännade dofter att nosa på. Lite brödsmulor hittade jag också, och en strumpa som jag dessvärre inte fick leka med. Såg en spännade kartong som jag provtuggade, men den var rätt torr.

Medan husse, våra gäster och den som bodde i huset fikade, så undersökte jag det här nya stället noggrannt. Men efter en stund lade jag mig ner och slumrade en stund. Man blir fort trött på nya ställen.

Så började människorna resa på sig och det blev tal om en promenad. Jag var snabbt upp så fort husse tog kopplet och satte mig på rumpan. Det har jag lärt mig av Wille. Det ska man göra innan man går ut har jag förstått, ja förresten även innan vi äter eller får något godis också.


  


Väl ute så var vi först till en hage där det fanns får. De var stora och lät konstigt när de skällde. De fanns också några små får där, lamm kallades visst de, och de lät mera som bebisar lite ljusare. Jag stod länge och tittade på de där konstiga djuren och jag märkte inte att husse började gå fast han lockade på mig, jag var helt fascinerad.


  


Men så kom en av våra gäster och puttade på mig då reagerade jag och såg att de andra redan börjat gå. Jisses vad bråttom jag fick då. Husse hängde knappt med men det gjorde ju inget för jag hade ju inte koppel på mig, så jag sprang fram till de andra nästan hela vägen, tills jag upptäckte att husse inte var bland dem, då vände jag mig om och där kom husse ! Jag sprang honom till mötes istället.  

Vi gick först utmed en väg en bit och då fick jag ha koppel på mig nästan hela tiden.

Plötsligt hördes ett konstigt ljud framför oss och efter en stund fick jag syn på hästar, ja de är stora hundar som har sina hussar och mattar på ryggen (som en av Willes bloggkompisar uttryckt det en gång). De var jättestora men de verkade vara rätt snälla, så lite nyfiken blev jag, och skällde inte särskilt mycket på dem.



De passerade och vi fortsatte promenaden in i en hage, ja en stor skog och äng blandning med staket runtom. Där släppte husse mig lös, till en början med kopplet lite släpande efter, men så småningom tog han loss det med.

Där fanns det en hel massa spännande högar att lukta av och provsmaka, men det gillade inte husse något vidare att jag gjorde.


  


Efter en stund tog vi en liten paus och människorna satte sig ner på en bänk och då kunde ju jag nosa runt lite extra mycket just här. Jag hittade en del spännande saker.

När de pustat en stund så fortsatte vi promenanden. Nu fick jag springa lös och nosa som jag ville och det var skönt. Men för säkerhets skull hade jag alltid ett extra öga mot husse och de andra för att se vart de tog vägen.

Vi gick länge, men tog vilopauser lite då och då. Både Lillbrorsan och jag behövde ju en liten paus ibland.


  


Så småningom kom vi ut på vägen igen och gick "hemåt". Det förstod jag när jag efter en stund kände doften av mina egna tassar på vägen vi gick på.

Väl "hemma" så drack jag en hel del vatten innan jag till sist lade mig och somnade  som en stock. Människorna då, tja de satt och fikade och snackade men allt ljud liksom försvann bort i ett töcken, och plötsligt somnade jag bara.

jag vaknade av att husse lyfte upp mig och bar mig ut till bilen. Där fortsatte jag sova.

Av Hector - 14 maj 2010 10:45

Nästa gång jag vaknade då bar husse ut mig ur bilen igen, men på ett annat nytt ställe. Efter en stund kom matte och mötte oss, jag var alltså på mattes jobb ! Vad glad jag blev över att se henne, men jag orkade inte vifta så jättemycket med svansen som jag brukar, för jag var så trött och hade inte riktigt piggnat till än. Men snart släppte matte ner mig på golvet och jag hittade lite gott att äta, så då piggnade jag till. När jag så rastat mig ute så lyfte matte upp mig och bar mig in att hälsa på trevliga människor. Alla tyckte jag var jättesöt och ville klappa mig och gosa med mig. Jag pussade dem så gott jag kunde och en del provsmakade jag fingrarna hos också. De bara skrattade åt mig. Av några fick jag lite gott att äta och dem gillade jag ju allramest förstås. För mat i alla former är gott.

När vi hälsat på en massa trevliga männisskor så gick vi till husse som väntat utanför. Matte, jag och husse tog en kort promenad för att rasta av mig medan de andra som vi åker med väntade vid bilen. Så småningom sa vi "Hej" till matte, som jobbade ett tag till, och åkte sedan hemåt.


  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Klockan är nu

Senaste inläggen

Bloggkompisar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fler bloggande jyckar

Kategorier

Wille och Jag

Hemsidor


Ovido - Quiz & Flashcards